
Kredyt walutowy
Bezpłatna analiza umowy kredytowej wraz z przygotowaniem opinii prawnej




Analizę prawną umowy kredytowej i opinie prawną sporządzamy maksymalnie w ciągu 48h!
Jedną z głównych specjalizacji Kancelarii jest obsługa kredytów waloryzowanych do waluty obcej (przede wszystkim kredytowych indeksowanych i denominowanych do takich walut obcych jak: CHF, EUR, USD, JPY). Obsługujemy również sprawy dotyczące kredytów i pożyczek waloryzowanych do waluty obcej, udzielonych na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Prowadzimy także postępowania z wypowiedzianych umów kredytowych, a także w sprawach gdzie kredytobiorcy zostali pozwani przez bank lub których sprawa z powództwa banku obejmuje już etap postępowania egzekucyjnego.
UZYSKAJ SZYBKIE ZAWIESZENIE SPŁATY RAT SWOJEGO KREDYTU!
Zawartość opinii prawnej
Po przeprowadzonej analizie prawnej Państwa umowy kredytowej, otrzymują Państwo opinie prawną, zawierającą wszelkie informację konieczne do podjęcia decyzji o zasadności wytoczenia powództwa.
W opinii prawnej znajdują się przede wszystkim:
- kwalifikacja prawna klauzul waloryzacyjnych
- symulacja korzyści z wygranej przed sądem
- zestawienie kosztów postępowania sądowego
- oferta honorarium za prowadzenie sprawy
- informacje co obejmuje zlecenie
- dalsze kroki w sprawie
Przejrzysty model honorarium
Stawiamy na jasny i przejrzysty model honorarium, a za najważniejszy element współpracy z Klientami bierzemy sobie zaufanie. Dlatego znają Państwo wszelkie koszty prowadzenia sprawy (zarówno te pobierane przez Kancelarie, jak i wszelkie opłaty sądowe) już na starcie i przed podjęciem decyzji o zleceniu sprawy. Po zapoznaniu się przez Państwa z opinią prawną zawsze proponujemy dodatkowe spotkanie lub wideo spotkanie / konsultację telefoniczną, by odpowiedzieć na wszelkie dodatkowe pytania i poruszyć dalsze wątpliwości. Nawet w przypadku braku nawiązania współpracy nie ponoszą Państwo żadnych kosztów z tytułu analizy sprawy i dalszych konsultacji.

Co zyskasz wygrywając z bankiem?
- zwrot wszystkich rat wpłaconych do banku
- zwrot nadpłaconych rat kredytu i zmniejszenie salda na przyszłość
(dot. „odfrankowienia kredytu”)
- zwrot prowizji za udzielenie kredytu
- zwrot składek ubezpieczenia niskiego wkładu własnego
- zwrot innych ubezpieczeń i opłat związanych z kredytem
- możliwość zawieszenia rat kredytu na czas postępowania sądowego
- zwrot poniesionych opłat sądowych
- likwidację toksycznego kredytu
- wyczyszczenie hipoteki z ksiąg wieczystych
Od czego zacząć?
- Bezpłatna analiza umowy kredytowej
– to zawsze pierwszy krok w każdej sprawie.Prawna analiza umowy kredytowej (ewentualnie także dalszej dokumentacji kredytowej) pozwala określić, czy sprawa nadaje się do wytoczenia powództwa sądowego o unieważnienie umowy kredytowej (czy też „odfrankowienie” umowy kredytowej)
. Na tym etapie jesteśmy również w stanie wykluczyć ewentualne dodatkowe ryzyka związane z daną umową kredytową.
Jeśli są Państwo w posiadaniu dodatkowej dokumentacji kredytowej, to warto również na tym etapie ją nam przesłać (mowa m.in. o regulaminie obowiązującym do umowy kredytowej na dzień jej zawarcia, ogólnych warunkach kredytowania oraz wszelkich aneksach/porozumieniach zawieranych do umowy kredytowej).
Informacje zwrotną w postaci opinii prawnej oraz wszelkich dodatkowych informacji ze sprawą otrzymują Państwo maksymalnie w ciągu 48 godzin!
- Etap konsultacji – po zapoznaniu się przez Państwa z opinią prawną i dodatkowymi informacjami związanymi ze sprawą, zawsze proponujemy dodatkowe spotkanie lub wideo spotkanie/konsultacje telefoniczną, by odpowiedzieć na wszelkie dodatkowe pytania jakie mogą się pojawić po Państwa stronie. Taka dodatkowa konsultacja jest również bezpłatna i nie ponoszą Państwo żadnych kosztów nawet w przypadku braku zlecenia nam sprawy i nawiązania współpracy.
Dla zachowania najwyższych standardów obsługi i przygotowania dodatkowej konsultacji, termin dodatkowej konsultacji jest umawiany z wyprzedzeniem.
- Formalności między Kancelarią a Klientem – jest to etap, w którym zawierana jest umowa zlecenia między Kancelarią, a Klientem. Po uzgodnieniu treści umowy zlecenia otrzymują Państwo finalny projekt umowy do akceptacji i podpisu.
Na tym etapie udzielają również Państwo pełnomocnictwa dla konkretnego adwokata / radcy prawnego, a wszelkie kolejne działania podejmuje już Państwa pełnomocnik.

Jak wygląda proces z bankiem:
- Etap reklamacyjny – przed skierowaniem sprawy do sądu, konieczne jest uprzednie złożenie reklamacji do banku, w której zakwestionowana zostanie ważność umowy kredytowej. Taka reklamacja zawiera również formalne wezwanie do zapłaty (co pozwala nam już od tego momentu liczyć bieg terminu naliczania odsetek ustawowych) oraz wezwanie do polubownego zakończenia sporu. Ten etap jest konieczny i jest wymogiem ustawowym, dopiero realizacja ww. obowiązków otwiera nam drogę do złożenia powództwa sądowego.
Na tym etapie wnioskujemy również o wydanie zaświadczeń i pozostałej dokumentacji kredytowej, które są niezbędne do przygotowania powództwa sądowego.
Kancelaria rozpoczyna działania w terminie maksymalnie do 7 dni od uzyskania od Państwa pełnomocnictwa (w praktyce są to 2-3 dni). Bank natomiast ma na odpowiedź 30 dni, a w wyjątkowych sytuacjach termin ten może ulec przedłużeniu do 60 dni.
- Etap przedsądowy – na tym etapie następuje weryfikacja poprawności i kompletności dokumentacji uzyskanej z banku. W przypadku pozytywnej weryfikacji następuje przygotowanie szczegółowego przeliczenia roszczenia oraz skompletowanie załączników do pozwu. Kolejny krok to przygotowanie samego pozwu oraz jego złożenie w sądzie. Deklarujemy złożenie powództwa w sądzie w terminie maksymalnie 30 dni od dnia uzyskania kompletu dokumentacji z banku.
- Etap sądowy w I instancji – po złożeniu pozwu w sądzie rozpoczyna się etap postępowania sądowego w I instancji. Czas postępowania jest zależny od miejscowości, do której składany jest pozew oraz od obłożenia ilością spraw danego sędziego.
Jest również prawdopodobne, że na tym etapie konieczny będzie Państwa udział na jednej z rozpraw, celem Państwa przesłuchania. Natomiast z góry Państwa informujemy, że na taką rozprawę udają się Państwo wraz ze swoim pełnomocnikiem, a odpowiednio wcześniej przed rozprawą jesteśmy do Państwa dyspozycji, by odpowiedzieć na wszelkie pytania lub wątpliwości mogące się pojawić w związku z planowanym przesłuchaniem w sądzie.
- Etap sądowy w II instancji – etap II instancji ma miejsce gdy sprawa trafia do sądu wyższej instancji na skutek apelacji banku lub kredytobiorcy, od wyroku sądu I instancji. Czas postępowania w sądzie II instancji również jest zależny od danego okręgu (miejsca siedziby sądu) i składu sędziowskiego do jakiego trafi sprawa po odwołaniu.
- Wykonanie wyroku – jest to etap, w którym posiadamy już prawomocną wygraną w Państwa sprawie. Z uwagi na mogące się pojawić trudności z wykonaniem prawomocnego wyroku, gwarantujemy Państwu obsługę prawną również na tym etapie (bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia). Działamy w sprawie do końca, aż do momentu całkowitego wykonania wyroku, tj. przede wszystkim uzyskania od banku zwrotu nadpłaty na Państwa rachunek bankowy i zamknięcia kredytu hipotecznego w przypadku całkowitego unieważnienia umowy kredytowej. W przypadku „odfrankowienia” kredytu również dążymy do zwrotu środków pieniężnych na Państwa konto oraz do zmniejszenia salda kredytu, które pozostaje do spłaty.
Dopiero po wykonaniu wyroku pobieramy honorarium będące prowizją za sukces (tzw. success fee)!
Co obejmuje zlecenie?
Cały zakres zlecenia jest zawarty w ramach pierwotnie zawieranej umowy zlecenia z Kancelarią. Powoduje to, że znają Państwo koszt całego postępowania już na samym początku nawiązania współpracy i są Państwo świadomi co obejmuje zlecenie. Ponadto mają Państwo gwarancje doprowadzenia sprawy do końca – dopiero po wykonaniu wyroku Kancelaria pobiera ).
Zlecenie obejmuje przede wszystkim:
- Obsługa sprawy na etapie przedsądowym.
- Obsługa sprawy na etapie sądowym w I instancji.
- Obsługa sprawy na etapie sądowym w II instancji.
- Ewentualne negocjacje z bankiem w przypadku pojawienia się propozycji ugody.
- Wykonanie prawomocnego wyroku.
- Uzyskanie od banku na Państwa konto zwrotu środków z uwagi na nadpłacenie kredytu.
- Zamknięcie kredytu hipotecznego (przy całkowitym unieważnieniu umowy kredytowej)
- Zmniejszenie salda kredytu pozostałego do spłaty (przy „odfrankowieniu” kredytu)
- Z uwagi na występujące ryzyko powództwa ze strony banku, gwarantujemy Państwu, w ramach pierwotnego zlecenia i bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia, obsługę prawną takiego postępowania.

Najczęściej zadawane pytania
Odpowiedzi na najczęstsze pytania naszych Klientów
Czy moja sprawa kwalifikuje się do walki z bankiem?
By ocenić, czy dana umowa kredytowa kwalifikuje się do wytoczenia powództwa sądowego i unieważnienia całego stosunku z bankiem, konieczna jest prawna analiza umowy kredytowej. Prawnik specjalizujący się w tematyce kredytów waloryzowanych do waluty obcej musi zweryfikować klauzule zawarte w Państwa umowie, a następnie ocenić czy mogą one być podstawą do złożenia pozwu przeciwko bankowi.
Prawna analiza umowy kredytowej, wraz z przygotowaniem opinii prawnej, jest u nas bezpłatna. Mogą Państwo przesłać dokumentacje kredytową do analizy bezpośrednio na nasz adres e-mail: kancelaria@hss-legal.pl lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie internetowej
Co zawiera opinia prawna?
Opinia prawna zawiera m.in.: kwalifikacje prawną klauzul waloryzacyjnych znajdujących się w Państwa umowie kredytowej, informację o symulowanych korzyściach finansowych przy wygraniu sprawy, honorarium za prowadzenie sprawy, informacje co wchodzi w zakres zlecenia, informacje o wszelkich opłatach sądowych, dalsze kroki działania itp. Są to zatem wszelkie niezbędne informacje konieczne do podjęcia decyzji o zasadności wytoczenia powództwa.
Dopiero po otrzymaniu opinii prawnej oraz jej konsultacji z naszym prawnikiem, podejmują Państwo decyzje o zlecenie sprawy i wybranym wariancie wynagrodzenia, a następnie zawierają umowę z Kancelarią (Klienci nie ponoszą żadnych kosztów za analizę i konsultacje swojej sprawy, nawet w przypadku braku zlecenia sprawy).
Na czym polega unieważnienie umowy kredytu?
Żądanie unieważnienia umowy kredytowej to nasz główny cel i główne roszczenie objęte pozwem. Dążymy do unicestwienia w całości stosunku prawnego, który łączy Państwa z bankiem. Umowy kredytowe waloryzowane do waluty obcej, z uwagi na ukształtowanie stosunku prawnego jednostronnie przez sam bank i liczną ilość klauzul waloryzacyjnych (dotyczących przeliczenia wypłaconego kredytu i każdej raty po kursie banku) nie mogą ostać się w porządku prawnym. W momencie wyrokowania o nieważności umowy kredytowej przez sąd, Kredytobiorcę przestaje łączyć z bankiem jakikolwiek stosunek prawny i nastaje „fikcja prawna” jakby nigdy nic ich ze sobą nie łączyło.
Bank jest więc zobowiązany do rozliczenia się z Kredytobiorcą – oznacza to, że musi mu zwrócić wszystkie kwoty rat, opłat okołokredytowych i ubezpieczeń, które Kredytobiorca wpłacił do banku od momentu zawarcia umowy kredytowej. Znaczna część kredytów jest nadpłacona, a więc nawet w przypadku konieczności zwrotu kapitału pożyczonego kredytu, Kredytobiorca i tak otrzymuje zwrot środków na własne konto oraz likwiduje saldo kredytu na przyszłość.
Na czym polega „odfrankowienie” umowy kredytu?
Jest to drugie, a zarazem ewentualne roszczenie objęte pozwem w sprawie frankowej. W przypadku odfrankowienia umowy kredytowej następuje „wyczyszczenie” umowy z niedozwolonych klauzul waloryzacyjnych i zastąpienie je postanowieniami dozwolonymi (opartymi o wskaźniki obiektywne i rynkowe).
Wygrywając sprawę w ramach odfrankowienia Kredytobiorca otrzymuje od banku zwrot należności objętych wyrokiem na własne konto, z uwagi na nadpłatę kredytu za okres wstecz. Ponadto bank dokonuje ponownego przeliczenia pozostałego do spłaty kredytu, stosując wysokość kursu z dnia uruchomienia kredytu, co wiąże się obniżeniem salda. Nadpłata kredytu (a właściwie każdej poszczególnej raty) wynika z faktu stosowania przez bank własnych kursów walut, które były ustalane arbitralnie i jednostronnie.
Ile trwa cały proces?
Sprawę należy zacząć od analizy umowy kredytowej i podjęcia decyzji o zasadności wytoczenia powództwa. Nasza Kancelaria przygotowuje prawną analizę umowy kredytowej w ciągu 48h, oferując również kolejną bezpłatną konsultację (wizytę w Kancelarii lub spotkanie w formie wideokonferencji), by omówić pytania Klientów i ewentualne pozostałe wątpliwości.
Następnym krokiem jest złożenie reklamacji w banku, z jednoczesnym wezwaniem do zapłaty oraz próbą ugodowego zakończenia sporu (jest to element niezbędny w każdej sprawie). Reklamację przygotowujemy w ciągu kilku dni roboczych, a bank wiąże termin 30 dni na udzielenie odpowiedzi (w wyjątkowych sytuacjach 60 dni). W przypadku braku propozycji ugody, lub propozycji, która nie będzie dla Państwa satysfakcjonująca, kierujemy sprawę do sądu. Przygotowanie kompletnego pozwu i skierowanie sprawy do sądu trwa około 7 dni od uzyskania kompletu dokumentacji z banku.
Czas postępowania w sądzie zależny jest od wielu zmiennych czynników, m.in. takich jak: ilość spraw prowadzonych w sądzie, miejsce do którego kierujemy sprawę, cechy poszczególnej umowy i danej sprawy.
Ile kosztuje obsługa prawna?
Jasny, klarowny i z góry znany model honorarium – znają Państwo każdy element wynagrodzenia jeszcze przed zawarciem umowy z Kancelarią i formalnym zleceniem sprawy. Wyszczególniamy naszym Klientom każdą składową wynagrodzenia, informację na jakim etapie dochodzi do rozliczenia z Kancelarią oraz wskazujemy na wysokość możliwych opłat sądowych. Zależy nam by nasi Klienci byli przygotowani i świadomi wszelkich opłat jeszcze przed zleceniem sprawy.
Na koszty prowadzenia sprawy frankowej składa się honorarium kancelarii, które rozbite jest na opłatę wstępną za pierwszą instancję, opłatę ewentualną za obsługę drugiej instancji oraz procentową prowizję od sukcesu (tzw. success fee). Propozycja honorarium zawsze przedstawiona jest w paru wariantach, tak by dopasować się do kryteriów danej sprawy i preferencji danego Klienta.
Tak stworzony model wynagrodzenia daje elastyczność, ale też świadczy o naszej pewności co do wygranej w przypadku podjęcia współpracy, bowiem znaczna część naszego wynagrodzenia jest zależna od sukcesu i wykonania prawomocnego wyroku.
Jakie dodatkowe koszty muszę ponieść?
Poza wynagrodzeniem dla Kancelarii (ustalonym indywidualnie dla danej sprawy), każdy pozew podlega opłacie sądowej. Opłatę tą trzeba uiścić zawsze i jest to stała kwota płatna na rachunek sądu, w wysokości 1000 zł. Dodatkowa opłata to opłata od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł płatna na rachunek urzędu miasta.
W toku postępowania może pojawić się konieczność uiszczenia zaliczki na poczet wynagrodzenia biegłego sądowego (natomiast obecnie coraz mniejsza ilość spraw wymaga sporządzania opinii biegłego w toku postępowania).
Wszystkie powyższe opłaty są zwracane przez bank na rzecz Kredytobiorcy po wygranym procesie.
Czy wynagrodzenia można rozłożyć na raty?
W zależności od wybranego wariantu wynagrodzenia istnieje możliwość rozłożenia opłaty wstępnej na cykliczne transze płatności lub uregulowania opłaty jednorazowo z opcją wydłużonego terminu płatności.
Kto będzie prowadził moją sprawę?
Osobą prowadzącą sprawę zawsze jest adwokat lub radca prawny, a więc zawodowy pełnomocnik posiadający właściwe uprawnienia do reprezentacji przed sądem.
Nie zlecamy naszych spraw poza struktury naszej Kancelarii i nie upoważniamy aplikantów adwokackich lub radcowskich do stawiennictwa na rozprawie. Każda czynność w sprawie jest konsultowana i koordynowana przez głównego pełnomocnika, który posiada kilkuletnie doświadczenie w sprawach związanych z unieważnianiem umów kredytowych waloryzowanych do waluty obcej.
Przeciwko jakim bankom wytaczane są sprawy?
Decyzja o tym, czy dana umowa kredytowa kwalifikuje się do wytoczenia powództwa jest zależna od konkretnych postanowień zawartych w Państwa umowie kredytowej.
Aktualnie prowadzimy sprawy przeciwko m.in.:
- Bank BPH (GE MONEY BANK, GE MONEY BANK MIESZKANIOWY)
- Bank Ochrony Środowiska S.A.
- BGŻ BNP PARIBAS (dawniej: BGŻ, FORTIS BANK, DOMINET BANK)
- DEUTSCHE BANK
- Ergasias S.A. (Polbank)
- GETIN (dawniej: GETIN NOBLE, NOBLE BANK, DOM BANK)
- ING BANK ŚLĄSKI
- MBANK (dawniej: BRE BANK, MULTIBANK)
- MILLENIUM (dawniej: MILLENIUM, EURO BANK)
- PEKAO (w tym dawny HypoVereinsbank)
- PKO BP (w tym dawny NORDEA BANK)
- Raiffeisen International AG (następca prawny Raiffeisen Bank Polska S.A., EFG Eurobank)
- SANTANDER BANK POLSKA (dawniej: Kredyt Bank, BZ WBK)
- SANTANDER CONSUMER BANK (dawniej: SCB, PTF Bank)
- Svenska Handelsbanken AB S.A.
Jeśli mają Państwo wątpliwość, czy umowa kredytowa kwalifikuje się do wytoczenia powództwa zachęcamy do przesłania nam dokumentacji kredytowej za pośrednictwem formularza kontaktowego i skorzystania z bezpłatnej analizy prawnej.
Jak wygląda niedozwolona klauzula waloryzacyjna w mojej umowie?
Przykładowy zapis stosowany w umowach kredytowych:
“Kwota kredytu wypłacana w złotych, zostanie określona poprzez przeliczenie na złote kwoty wyrażonej w walucie, w której kredyt jest denominowany, według kursu kupna tej waluty, zgodnie z Tabelą kursów, obowiązującą w Banku w dniu uruchomienia środków, w momencie dokonywania przeliczeń kursowych.”
„Kwota wpłaty raty w złotych przeliczana jest na CHF wg kursu sprzedaży obowiązującego w Banku na dzień (…).”.
Czym jest niedozwolone postanowienie dotyczące oprocentowania kredytu?
Postanowienia umowne, które dotyczą zasad oprocentowania kredytu często również są wadliwe, bowiem są skonstruowane w ten sposób, że to bank może dowolnie regulować wysokością oprocentowania kredytu. Jeśli umowa kredytowa zawiera abuzywne postanowienia dotyczące zasad oprocentowania kredytu, stanowi to drugą i niezależną podstawę do unieważnienia całej umowy kredytowej.
Jak brzmi niedozwolone postanowienie dotyczące oprocentowania kredytu?
Przykładowa klauzula dotycząca oprocentowania kredytu ma charakter abuzywny wygląda następująco:
„Zmiana wysokości oprocentowania Kredytu może nastąpić w przypadku zmiany stopy referencyjnej określonej dla danej waluty oraz zmiany parametrów finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego w kraju (lub krajów zrzeszonych w Unii Europejskiej), którego waluta jest podstawą waloryzacji.”
Czy bank może mnie pozwać za korzystanie z kapitału?
Decyzja o pozwaniu Kredytobiorcy przez bank może zapaść zawsze i nie można tego ryzyka wykluczyć. Banki podejmują wszelkie próby by zniechęcić Kredytobiorców do działań przed sądem lub opóźnić te działania, stąd ryzyko, że zostanie przeciwko Państwu skierowany pozew za tzw. „korzystanie z kapitału” istnieje.
Należy jednak podkreślić, że wykładnia i orzecznictwo (zarówno unijna jak i polskich organów) nie pozostawia wątpliwości, że takie roszczenia banków są niezasadne i nie oparte na żadnej konkretnej podstawie prawnej.
Ponadto nasza Kancelaria gwarantuje Państwu bezpłatną obsługę prawną ewentualnej sprawy z powództwa banku (jest to ujęte już w pierwotnym zleceniu obsługi sprawy frankowej). Nasze doświadczenie i silne podstawy merytoryczne powodują, że czujemy się pewni w obsłudze takich postępowań, stąd możemy od samego początku zagwarantować naszym Klientom „ochronę” na takie ewentualne ryzyko.
Czym jest ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?
Przykładowa klauzula dotycząca ubezpieczenia finansowanego wkładu własnego brzmi następująco:
„Ubezpieczenie niskiego wkładu własnego Kredytu w (…) S.A. i tym samym opłacenie składki ubezpieczeniowej za 36-miesięczny okres ubezpieczenia w wysokości (…) % różnicy pomiędzy wymaganym wkładem własnym Kredytobiorcy, a wkładem wniesionym faktycznie przez Kredytobiorcę, tj. (…) zł. Jeśli z upływem pełnych 36 miesięcy okresu ubezpieczenia nie nastąpi całkowita spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem ani inne zdarzenie kończące okres ubezpieczenia Kredytobiorca zobowiązuje się do kontynuacji ubezpieczenia i tym samym opłacenia składki ubezpieczeniowej w wysokości (…) % od kwoty niespłaconego brakującego wkładu własnego, przy czym łączny okres ubezpieczenia nie może przekroczyć (…) miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nastąpiła wypłata Kredytu. Kredytobiorca upoważnia Bank do pobrania środków na opłacenie składki z tytułu kontynuacji ubezpieczenia z rachunku wskazanego (…).”.
Moja sprawa jest na etapie egzekucji komorniczej, czy mogę jeszcze coś zrobić?
Sytuacja jest identyczna jak wówczas, gdy Kredytobiorca został pozwany przez bank z uwagi np. na brak spłaty rat kredytu. Jeśli w trakcie postępowania sądowego, które przeciwko Kredytobiorcy zainicjował bank, nie była weryfikowana ważność umowy kredytowej (analiza jej postanowień waloryzacyjnych pod kątem abuzywności), to mimo iż zapadł w nim wyrok, należy dokonać ponownej analizy umowy kredytowej by ocenić, czy pierwotny stosunek jaki łączył Kredytobiorcę z Powodem jest ważny.
Może się więc okazać, że mimo tego, że bank wygrał postępowanie, zainicjowane pozwem przeciwko Kredytobiorcy, a sprawa jest już na etapie postępowania egzekucyjnego, egzekucja zostanie wstrzymana do czasu aż sąd dokona oceny, czy sama umowa kredytowa mogła być zawarta. W przypadku wytoczenia powództwa przeciwko bankowi i wygrania sprawy frankowej, sytuacja może ulec całkowitemu odwróceniu, mimo że mogłoby się wydawać, że Kredytobiorca nie może już nic zrobić ze swoją sprawą.
Czy całkowita spłata kredytu blokuje działania ze sprawą?
Nie. Całkowita spłata kredytu nie uniemożliwia działań przed sądem i nie stanowi ryzyka prawnego. Również spłata w toku postępowania sądowego nie powoduje żadnych problemów dla toczącego się postępowania.
Co jeśli wygram?
W przypadku unieważnienia całej umowy kredytowej, bank zobowiązany jest do zwrotu Kredytobiorcy wszystkich kwot, które zostały wpłacone do banku od momentu uruchomienia kredytu (wszystkich rat, ubezpieczeń, prowizji i opłat okołokredytowych), ewentualnie z potrąceniem kapitału kredytu, który został udzielony Kredytobiorcy.
Ponadto umowa kredytowa, a więc i sam kredyt, przestają istnieć – Kredytobiorca może zwolnić swoją nieruchomość z pod hipoteki, nie musi dalej spłacać rat kredytu oraz może wyczyścić swoją historię z BIKu.
W przypadku odfrankowienia Kredytobiorca otrzymuje zwrot nadpłaconych rat kredytu, a pozostałe do spłaty saldo kredytu zostaje zredukowane poprzez ponowne przeliczenie go po mniejszym kursie waluty (np. z dnia uruchomienia kredytu). Klient otrzymuje zatem fizyczny zwrot środków na konto, a jego dalsze raty kredytu ulegają znacznemu zmniejszeniu.
Ponadto bank jako strona przegrywająca pokrywa koszty opłat procesowych, a więc Kredytobiorca otrzymuje zwrot opłat sądowych, które musiał pokryć w toku postępowania (m.in.: opłatę od pozwu, opłatę od pełnomocnictwa, zaliczkę na biegłego).
Co jeśli przegram?
W przypadku przegrania sprawy nie pobieramy dodatkowego wynagrodzenia za zastępstwo procesowe. Kredytobiorca jako strona przegrywająca proces pokrywa koszty procesu.
Czy jest szansa na ugodę bez konieczności postępowania sądowego?
Nasze doświadczenie oraz obecne praktyki banków pokazują, że banki nie wyrażają zgody na polubowne zakończenie sporu. W każdej sprawie musimy wezwań bank do przedstawienia propozycji ugodowego zakończenia sporu (wynika to z powszechnie obowiązujących przepisów prawa), natomiast banki nie akceptują roszczeń Kredytobiorców, stąd konieczne jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
W przypadku przedstawienia przez bank jakiejkolwiek propozycji ugodowej, nasza Kancelaria oferuje Państwu możliwość zweryfikowania opłacalności i ewentualnych ryzyk wiążących się z zawarciem ugody (również zestawienia symulacji korzyści wynikającej z ugody, a z wygrania przed sądem).
Czy muszę umawiać się na wizytę w Biurze Kancelarii?
Spotkanie stacjonarne jest oczywiście możliwe, natomiast konieczne jest wcześniejsze umówienie terminu spotkania. Oferujemy również możliwość spotkań w formie videokonferencji i konsultacji telefonicznych oraz dopełnienie wszelkich formalności drogą mailową/korespondencyjną, tak by móc rozpocząć działania w sprawie niezwłocznie.
Ile kosztuje analiza sprawy i dalsza konsultacja?
Analiza sprawy wraz z przygotowaniem opinii prawnej jest bezpłatna. Również dalsza merytoryczna konsultacja ze specjalistą jest darmowa. Nie ponoszą Państwo żadnych kosztów nawet w przypadku braku zlecenia sprawy, a wszelkie koszty i opłaty związane z procesem są znane naszym Klientom przed zawarciem umowy zlecenia prowadzenia sprawy.
Czy problem kredytów w walucie obcej jest powszechny?
Tak. Bez wątpienia od kilku lat problem kredytów waloryzowanych do waluty obcej stał się problemem społecznym i powszechnym. Powoduje to, że sytuacja prawno-gospodarcza w naszym kraju sprzyja obecnie poszkodowanym kredytobiorcom.
Obecne i utrwalone orzecznictwo sądów jest pozytywnie ukształtowane jeśli chodzi o unieważnianie umów kredytowych, które zawierają standardowe klauzule waloryzacyjne. Sam proces sądowy, z uwagi na ilość postępowań frankowych, ulega przyspieszeniu i znacznej automatyzacji, gdyż znajomość problemu jest coraz bardziej powszechna wśród składów orzekających.
Na czym polega przedawnienie roszczeń?
Obecne przepisy polskiego kodeksu cywilnego stanowią o 10 letnim okres przedawnienia roszczeń z umów waloryzowanych do waluty obcej, a każda rata kredytu przedawnia się osobno. Oznacza to, że nawet jeśli Twoja umowa kredytowa została zawarta przed 10 laty, nadal istnieje prawna możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.
Trzeba natomiast podkreślić, że utrwalone orzecznictwo daje poszkodowanym Kredytobiorcom możliwość dochodzenia wszystkich wpłat od samego początku uruchomienia kredytu, bez uwzględniania 10 letniego okresu przedawnienia. Nasze roszczenie obejmuje zatem cały okres kredytowania, uwzględniając każdą wpłaconą do banku ratę kredytu oraz wszelkie opłaty, prowizje i ubezpieczenia około kredytowe.
Do jakiego sądu trafi moja sprawa?
Do sądu właściwego dla aktualnego zamieszkania Kredytobiorcy.
Co To jest Spread Walutowy?
Jest to różnica pomiędzy kursem kupna a sprzedaży danej pary walut (np. CHF/PLN) w kwotowaniu w banku lub kantorze. Kurs kupna to cena po jakiej daną walutę bank może kupić od klienta, a kurs sprzedaży określa za ile daną walutę możemy kupić od banku.
Dlaczego kredyty w walucie CHF były tak zachęcające?
Kredyty frankowe były reklamowane jak bezpieczne, tańsze i dużo bardziej korzystne finansowo dla kredytobiorców. W rzeczywistości niska rata oraz niskie oprocentowanie były tylko złudzeniem, a banki narażały swoich klientów na bardzo duże ryzyko finansowe. To bank jako silniejsza strona umowy kredytowej mógł arbitralnie i jednostronnie ustalać kurs waluty, który wpływał na wysokość wypłaconego kredytu i każdej poszczególnej raty.
Co dawało przewagę dla banku?
Z reguły bank warunkował możliwość udzielenia kredytu od skorzystania z oferty w walucie obcej. Niemal każdy poszkodowany Kredytobiorca usłyszał, że nie posiada zdolności by zaciągnąć kredyt w walucie PLN, natomiast od razu oferowano kredyt w walucie obcej – w oparciu o tę samą zdolność kredytową.
Ponadto kwota kredytu nie była wypłacana od razu w dniu podpisania umowy, w związku z czym bank mógł dowolnie wybrać termin wypłaty kredytu, a więc i sam kurs służący do przeliczenia kredytu. W dniu zawarcia umowy Kredytobiorcy nie mieli świadomości kiedy i po jakim kursie zostanie uruchomiony ich kredyt.
Wszystkie najistotniejsze parametry dotyczące funkcjonowania kredytu były ustalane przez zarządy banków (kursy, spready walutowe, marża kredytu, opłaty i ubezpieczenia dodatkowe, itp.). Banki bardzo często warunkowały udzielenie kredytu od zawarcia niekorzystnych dla kredytobiorcy umów ubezpieczenia (polis na życie, od utraty pracy, ubezpieczenia wkładu własnego). Składki z tych ubezpieczeń również były przeliczane po bankowym kursie waluty, co stanowiło podwójną korzyść dla banku!
Czy spłata kredytu bezpośrednio w walucie CHF komplikuje sprawę?
Znaczna część Frankowiczów skorzystała z opcji przejścia na spłatę rat kredytu bezpośrednio w walucie franka szwajcarskiego. Od strony prawno-procesowej nie stanowi to dla sprawy ryzyka, bowiem oceniamy ważność umowy kredytowej (samego stosunku prawnego) na dzień jej zawarcia. Późniejsze zmiany umowy (np. poprzez aneksy, porozumienia, itp.) nie wpływają na zasadność roszczenia.
Różni się to jedynie od strony technicznej, gdyż za okres spłaty bezpośrednio w walucie CHF żądamy przed sądem zwrotu fizycznie waluty obcej. Z uwagi na wysoki obecnie kurs waluty, może to nawet stanowić dodatkową korzyść dla Powoda, jeśli część wyroku jest wykonywana bezpośrednio w walucie franka szwajcarskiego.
Moja umowa kredytowa jest wypowiedziana, czy mogę jeszcze pozwać bank?
Tak, wypowiedzenie umowy kredytowej nie uniemożliwia skierowania pozwu i zbadania ważności umowy kredytowej waloryzowanej do waluty obcej. Sytuacja, w której Kredytobiorcy nie są w stanie na bieżąco regulować pełnych rat kredytu z uwagi na wysoki kurs franka szwajcarskiego, często się zdarza. Bank jest w stanie wypowiedzieć umowę kredytową nawet w przypadku braku płatności już 2-3 rat kredytu, a więc stosunkowo często trafiają do nas Kredytobiorcy, którym doręczono wypowiedzenie umowy kredytowej i wezwanie do zapłaty całej pozostałej należności kredytu.
Naszym głównym celem w takiej sytuacji jest w pierwszej kolejności wstrzymanie konieczności zapłaty całej należnej bankowi kwoty kredytu i jak najszybsze skierowanie pozwu do sądu – celem oceny i unieważnienia samej umowy kredytowej.
Co wchodzi w zakres umowy zlecenia zawieranej z Kancelarią?
Kancelaria działa w Państwa sprawie na całym etapie przedsądowym oraz w I i II instancji, a także podejmuje wszelkie działania po uzyskaniu prawomocnego wyroku (całość bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia). Ponadto w ramach pierwotnej umowy zlecenia otrzymują Państwo ochronę za ewentualne powództwo banku za tzw. „bezpodstawne korzystanie z kapitału”.
Zatem w ramach jednej umowy i jednorazowo ustalonego wynagrodzenia nasi Klienci mają zagwarantowaną kompleksową obsługę sprawy na etapie przedsądowym oraz w dwóch instancjach sądowych (zarówno w postępowaniu przeciwko bankowi jak i w ewentualnym postępowaniu, w którym bank pozywa kredytobiorców).
Czy mój udział w postępowaniu jest konieczny?
Wszelkie działania ze sprawą podejmuje Kancelaria. Niewykluczone natomiast, że sąd wezwie Państwa na przesłuchanie. Wtedy udają się Państwo na rozprawę z naszym pełnomocnikiem, a odpowiednio wcześniej przed rozprawą służymy pomocą by odpowiedzieć na wszelkie pytania związane ze stawiennictwem w sądzie, tak by przebiegało to bezstresowo.
Bank mnie pozwał za brak spłaty kredytu, czy mogę jeszcze coś zrobić?
Jeśli zostali Państwo pozwani przez bank, a przed sądem nie była badana ważność umowy kredytowej z uwagi na znajdujące się w niej niedozwolone postanowienia waloryzacyjne, nadal istnieją możliwości by żądać unieważnienia umowy kredytowej.
Nawet jeśli z uwagi na brak spłaty rat kredytu lub inne okoliczności zostali Państwo pozwani przez bank, należy dokonać weryfikacji ważności głównego stosunku prawnego, który łączył Państwa z bankiem – a więc dokonać oceny ważności umowy kredytowej.
Powyższe niejednokrotnie stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoich orzeczeniach dotyczących właśnie spraw, w których Kredytobiorcy zostali pozwani przez bank z uwagi na zaprzestanie spłaty kredytu.
